- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Ewa Skantz
Ewa Skantz
Om Ewa Skantz
Forskning
Ewa Skantz disputerade 2018 med avhandlingen Children’s collaborative technology-mediated storymaking. Instructional challenges in early childhood education. Syftet med avhandlingen var att inom ramen för förskoleklassens institutionella praktik undersöka aktiviteter där sexåringar instrueras att kollaborativt berätta med digitala verktyg. Avhandlingens intresse riktas främst mot samspelet mellan eleverna, lärarna och de digitala teknologierna samt andra kulturella verktyg och erfarenheter eleverna använder sig utav.
Ett forskningsintresse är således hur digitaliseringen förändrar villkoren för kommunikation, undervisning och lärande i de tidiga skolåren. Det inkluderar multimodalt textskapande i den tidiga läs- och skrivundervisningen med särskilt fokus på elevers språkliga uttryckssätt, interaktion och kunnande. Ett annat intresse riktar sig mot lärares professionella digitala kompetens.
Ett nyvaknat forskningsintresse är havsmedvetenhet (ocean literacy) och marinpedagogik.
Ewa har deltagit i forskningsprojekt:
En praktiknära fortbildningsmodell. Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens, finansierat av ULF (2019-2020)
Lärares professionella digitala kompetens [Advancing teacher professional digital competence], finansierat av Vetenskapsrådet (2020-2023)
Curriculum ocean literacy alignment (COLA). Ofinansierat.
Hon ingår i nätverk som Göteborgsgruppen (inom IT och lärande), TIMDA (Text, Information and Multimodality in the Digital Age network - blogg), Centrum för hav och samhälle (GU), Marina nätverket för vattenpedagogik
Undervisning
Ewa undervisar på det internationella masterprogrammet för IT och lärande, magisterprogrammet IT och lärande samt i förskollärarprogrammets språkkurser. Hon handleder studenter på grund och avancerad nivå liksom doktorander.
Nyckelord
digitalisering, literacy, digital kompetens, interaktionsanalys, sociokulturell teori, skola, ocean literacy, marin science education (marin pedagogik)
-
Villkor för lärares och forskares deltagande i ett praktiknära forskningsprojekt om professionell digital
kompetens
Ewa Skantz Åberg, Pernilla Karlsson, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Sara Tordebring, Pia Williams, Gunilla Wollmer
Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis - 2023 -
Digitaliseringen av skolväsendet är inte
valbar!
Anna-Lena Godhe, Eva Wennås Brante, Sylvana Sofkova Hashemi, Petra Magnusson, Lisa Molin, Ewa Skantz Åberg, Linnea Stenliden, Eva Svärdemo Åberg, Anna Åkerfeldt
TIMDA – Text, information och multimodalitet i den digitala eran - 2023 -
Förskolebarn och lärare skapar magi på många
sätt
Ewa Skantz Åberg
Timda - Text, information och multimodalitet i den digitala eran. Blogg - 2023 -
How to analyse and talk about lingering, perhaps non-apparent, change in classroom practice? Designing ghost stories with several modalities and digital resources - a challenge of bridging curricular goals
(Roudtable)
Sylvana Sofkova Hashemi, Petra Magnusson, Ewa Skantz Åberg, Anna Åkerfeldt
ARLE SIG TALE Symposium: Continuity/change—technology and literacy education, 19–22 June 2023, Helsingborg, Sweden. - 2023 -
TPACK i rörelse – från normativ till situations-specifik
kunskap
Ewa Skantz Åberg
TIMDA blogg - 2022 -
Revisiting the situated perspective of TPACK context in teacher-researcher
reflections
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Pia Williams, Apostolia Roka
DIALOGUE, DIVERSITY AND INTERDISCIPLINARITY IN THE FIELD OF LEARNING AND INSTRUCTION, BOOK OF ABSTRACTS, SEPTEMBER 7– 9 2022, BELGRADE - 2022 -
Nordisk barndom sett i ljuset av den snabba digitala
utvecklingen
Ewa Skantz Åberg
TIMDA Text, information och multimodalitet i den digitala eran - blogg - 2022 -
Digital storymaking – a powerful pedagogic approach in the Swedish preschool
class
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson
In K Kumpulainen, A. Kajamaa, O. Erstad, Å. Mäkitalo, K. Drotner, S. Jakobsdóttir (Eds.). Nordic Childhoods in the Digital Age: Insights into Contemporary Research on Communication, Learning and Education - 2022 -
Teachers’ professional digital competence: an overview of conceptualisations in the
literature
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Pia Williams
Cogent Education - 2022 -
Teachers’ collaborative reflective discussions on technology-mediated teaching: Envisioned and enacted transformative
agency
Annika Lantz-Andersson, Ewa Skantz Åberg, Apostolia Roka, Mona Lundin, Pia Williams
Learning, Culture and Social Interaction - 2022 -
Socioculturally-informed Interaction Analysis (SIA): Methodology and theoretical and empirical contributions of an emerging research program in early childhood
education
Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Malin Nilsen, Louise Peterson, Ewa Skantz Åberg, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education - 2022 -
Transformative agency in teachers’ reflections on competence for teaching in digitalized
classrooms
Ewa Skantz Åberg, Apostolia Roka, Mona Lundin, Pia Williams, Annika Lantz-Andersson
The 19th Biennal EARLI conference for research on learning and instruction , Gothenburg, Sweden. Book of abstracts, p. 25 - 2021 -
Vad är digital
bildning?
Ewa Skantz Åberg
TIMDA blogg - 2021 -
Teachers' professional digital competence: A collaborative
model
Ewa Skantz Åberg, Apostolia Roka, Pia Williams, Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson
NERA conference, Hope and Education - 2021 -
Små barns digitala textkompetenser och förskolans
roll
Ewa Skantz Åberg
TIMDA blogg - 2021 -
Lärares många kompetenser i en digitaliserad
undervisning
Ewa Skantz Åberg
TIMDA blogg - 2020 -
Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen – en multimodal
historia
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson
Forskning om undervisning och lärande - 2020 -
Lärare har digital kompetens men varierad tillgång till tekniken - Förskoleklassens olika
förutsättningar
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Pia Williams
Skolporten - 2020 -
Developing a model for teacher professional digital
competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, 12-16 August 2019, Aachen, Germany. Book of abstracts, s. 409 - 2019 -
Adekvat digital kompetens - ett svårfångat
begrepp
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Skolverket.se - 2019 -
Digitalt berättande i förskoleklassen behöver lärarens
stöttning
Ewa Skantz Åberg
Skolverket - 2018 -
Children's collaborative technology-mediated storymaking: Instructional challenges in early childhood
education
Ewa Skantz Åberg
2018 -
Intersubjectivity and aesthetic judgements in young children's narration with an interactive
whiteboard
Ewa Skantz Åberg
EECERA 27th conference, Early childhood education. Beyond the crisis. - 2017 -
‘Horrible or happy – we’ll have a little grey now’: aesthetic judgements in children’s narration with an interactive
whiteboard
Ewa Skantz Åberg
International Journal of Early Years Education - 2017 -
Children’s digital storymaking - The negotiated nature of instructional literacy
events
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Niklas Pramling
Nordic Journal of Digital Literacy - 2015 -
'I think it should be a little kind of exciting': A technology-mediated story-making activity in early childhood
education
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Niklas Pramling
Understanding digital technologies and young children - 2015 -
A technology-mediated story-making activity – an instructional task with an explorative
approach
Ewa Skantz Åberg
25th EECERA annual conference: ‘Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood' - Barcelona, Catalunya, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2015 - 2015 -
'Once upon a time there was a mouse':children's technology-mediated storytelling in preschool
class
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Niklas Pramling
Early Child Development and Care - 2014 -
Barns berättande med digital teknologi En redskapsmedierad lärandeaktivitet i en
förskoleklass
Ewa Skantz Åberg
Konferens: Forskning, utbildning och lärande i mångfaldens förskola. Malmö Högskola. 2 oktober 2014, 2014 - 2014 -
Children's story making with digital technologies: Tool-mediated activities in a preschool
class
Ewa Skantz Åberg
2014 -
The negotiated nature of a tool-mediated story-making
activity
Ewa Skantz Åberg
66th OMEP World Assembly and International Conference, July 2014, Cork, Ireland. Children’s Cultural Worlds, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2014 - 2014 -
Children’s storytelling activity with digital
technology
Ewa Skantz Åberg
23rd EECERA conference: Value, Culture and contexts – Tallinn, Estonia, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2013 - 2013