Länkstig

Ewa Skantz

Om Ewa Skantz

Forskning

Ewa Skantz disputerade 2018 med avhandlingen Children’s collaborative technology-mediated storymaking. Instructional challenges in early childhood education. Avhandlingens intresse riktas mot interaktionen mellan elever, lärare och digitala teknologierna, med särskilt fokus på elevers språkliga uttryckssätt och multimodala textskapande i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Ett annat intresse riktar sig mot lärares professionella digitala kompetens och vad den kan omfatta.

Ytterligare ett forskningsområde är marinpedagogik i skola och högre utbildning och hur den kan bidra till ökad havsmedvetenhet (eng. ocean literacy) hos elever och studenter.

Forskningsprojekt:

En praktiknära fortbildningsmodell. Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens, finansierat av ULF (2019-2020)

Lärares professionella digitala kompetens [Advancing teacher professional digital competence], finansierat av Vetenskapsrådet (2020-2023)

Curriculum ocean literacy alignment (COLA). Ofinansierat.

Ewa ingår i nätverken Göteborgsgruppen (inom IT och lärande), Centrum för hav och samhälle (GU), och Marina nätverket för vattenpedagogik

Undervisning

Ewa undervisar på det internationella masterprogrammet för IT och lärande, magisterprogrammet IT och lärande samt i förskollärarprogrammets språkkurser. Hon handleder studenter på grund och avancerad nivå liksom doktorander.

Nyckelord

digitalisering, literacy, digital kompetens, interaktionsanalys, sociokulturell teori, skola, ocean literacy, marin science education (marin pedagogik)