Göteborgs universitet

Kohort 2010

Insamling 11 är en stratifierat kommun- och skolurval där huvuddelen av eleverna är födda 2010. Urvalet genomfördes under 2020 när eleverna gick i årskurs 3. Då genomfördes en pilotundersökning för en andel av urvalet som med anledning av Covid-19 pandemin inte kunde slutföras. I årskurs 6 tog urvalet del av enkäten (som innefattar kognitiva uppgifter och frågeformulär) för första gången. Även deras vårdnadshavare och lärare besvarade enkäter likadant som tidigare insamlingar.

Sammanfattning

Syftet med de omfattande dataundersökningarna är att möjliggöra såväl längdsnitts- som tvärsnittsundersökningar av stora och representativa elevurval. Uppföljningsundersökningen av det här aktuella stickprovet påbörjades våren 2020 när eleverna befann sig i grundskolans årskurs 3, 9918 elever. Våren 2023 när huvudparten av eleverna gick i årskurs 6 kompletterades de skoladministrativa uppgifterna med uppgifter som inhämtades direkt från elever, målsmän samt berörda lärare.

Av definitionen följer att populationen avgränsas med hänsyn till årskurstillhörighet, vilket betyder att den innefattar elever med olika födelseår. Huvudparten eller drygt 96 procent är födda år 2010. Antalet elever som besvarat hela eller delar av enkätformuläret är 3875 och föräldrarenkäten 3413. Andelen som besvarat elevenkäten är 39 procent. Antalet lärare som besvarat lärarenkäten är 542.

Basuppgifter

Basuppgifter

Registerdata som SCB påför i samband med urvalet av klasser. Dessa består i huvudsak av:

  • födelseår
  • kön
  • migrationsbakgrund
  • inkomst
  • utbildningsbakgrund
  • socioekonomiska uppgifter

Skoladministrativa data

De skoladministrativa uppgifterna inhämtats från årskurs 3, 4, 5 och 6. En blankett skickas ut till den skola eleven går i och skolan fyller i uppgifter för varje elev som ingår i undersökningen. I årskurs 3 är det i huvudsak de klasser som ingick i urvalet som fyller i dessa uppgifter, men under åren flyttar flera elever, vilket gör att blanketten skickas ut till alltfler skolor som då fyller i uppgifter för enstaka elever. Allt för att de elever som från början ingick ska kunna följas över åren upp i vuxen ålder. Denna information består av:

  • kommun
  • skola
  • årskurs
  • klassform
  • modersmål
  • svenska för invandrare
  • datum vid flytt till annan skola
  • ny kommun
  • ny skola
  • betyg från den åk detta har givits

Insamlingen i åk 6

Kognitiva test

De Kognitiva testen är av intelligenstestkaraktär innehållande uppgifter av verbal, induktiv och spatial natur. Dessa har givits vid varje insamling i årskurs 6 och började vid utvärderingen 1961. De tre deltesten och hur de arbetades fram finns beskrivna i Svensson, A. (1964) (pdf nedladdningsbar från GUPEA).
Från och med utvärderingen 2005 finns ytterligare ett nykonstruerat verbalt test.

  • Motsatser: Att ange motsatsen till ett visst nyckelord bland fyra alternativ.
  • Plåtvikning: Att finna ut, vilken bland fyra figurer man får, om man viker ihop ett avbildat ”plåtstycke”.
  • Talserier: Att komplettera en talserie, där sex tal är givna, med ytterligare två tal.
  • Likheter: Att ange synonymen till ett visst nyckelord bland fyra alternativ.

Mer om de kognitiva testen finns att läsa i:
Relative achievement : school performance in relation to intelligence, sex and home environment (pdf nedladdningsbar från GUPEA).

Frågeformulär till eleverna

Frågeformuläret omfattar 23 frågor förutom de kognitiva testen. Flertalet frågor är formulerade som huvudfrågor med ett antal underlydande delfrågor med fyra eller fem svarsalternativ. Genom att konstruera skalor och använda delfrågorna som indikatorer kan man komma åt fenomen som annars är svåra att mäta. Frågorna rör nedanstående områden.

  • De två första frågorna undersöker om eleven går i en kommunal respektive fristående skola och anledningen till val av skola (1 och 2).
  • Elevernas generella uppfattning belyses av fem frågor (3, 4, 5, 6 och 7) och visar vilken förmåga eleverna anser sig ha att tillägna sig kunskaper och färdigheter inom olika kunskapsområden samt deras generella intresse att lära inom dessa områden.
  • Upplevelser i specifika skolsituationer och skoltrivsel belyses av fyra frågor (9, 10, 16 och 22) och visar hur eleverna känner sig i olika lärande och sociala sammanhang i skolan samt deras allmänna skoltrivsel.
  • Elevernas motivation belyses i en fråga (11) för att undersöka deras motivation att lära i skolan och om de har några specifika mål med sitt lärande.
  • Arbetsformer i klassrummet belyses av två frågor (8 och 12) för att undersöka hur elever och lärare arbetar i klassrummet.
  • Läxor och hemuppgifter belyses av tre frågor (13, 14 och 15). För att ta reda på hur lång tid eleverna ägnar åt hemuppgifter eller läxläsning, hur ofta läxor förekommer, samt hur mycket hjälp de får med sina läxor.
  • Föräldrarnas engagemang i barnets skolsituation belyses av två frågor (17 och 18) och visar på föräldrarnas intresse för barnets skolsituation och deras framtida utbildningsplaner.
  • Betygsfrågan belyses av två frågor (19 och 20).
  • Fritidssysselsättningar belyses av en fråga (21).
  • Fråga 23 är en fritextruta för övriga kommentarer. 

Frågornas exakta formuleringar återfinns i enkätformuläret till eleverna i årskurs 6 (pdf 1 MB).

Frågeformulär till vårdnadshavare

I det formulär som bjöds 2017 ingick 14 frågor. De tre första frågorna rör vissa faktiska förhållanden som vem som besvarar enkäten samt i vilken utsträckning eleven har deltagit i förskoleverksamhet. Flertalet av de övriga frågorna syftar till att ge en bild av kontakten mellan barn och vårdnadshavare samt hur vårdnadshavarna ser på skolans verksamhet. Var och en av frågorna består av ett antal delfrågor. Frågorna rör nedanstående områden.

  • Val av skola (frågorna 4 och 5).
  • Utvecklingssamtal och föräldramöten (6).
  • Kraven skolan ställer (7).
  • Synen på betyg (8).
  • Barnets skolsituation (9).
  • Hur viktiga olika skolämnen bedöms (10).
  • Kommunikationen mellan barn och föräldrar (11).
  • Skolans resurser (12)
  • Informationen från skolan (13)
  • Skolans kunskapsförmedling (14).

Frågornas exakta formuleringar återfinns i enkätformuläret till vårdnadshavare i årskurs 6 (pdf 0,5 MB).

Frågeformulär till lärarna

Även lärarna har fått ett frågeformulär för att ge en så fullständig bild som möjligt av elevens skolsituation. Lärarenkäten består av 24 frågor. Flertalet frågor är formulerade som huvudfrågor med ett antal underlydande delfrågor. Frågorna rör följande områden:

  • Uppgifter om klassens storlek och sammansättning (1, 2, 3, 4 och 7).
  • Lärarens bedömningar om klassens kunskapsnivå (5 och 6).
  • Fakta om läraren (8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 och 15).
  • Upplevelse av skola och arbetets innehåll (16 och 17).
  • Arbetssätt och arbetsförhållanden (18 och 20).
  • Uppfattning om betyg (19).
  • Föräldramedverkan (21).
  • Uppfattning om egen kompetens (22).
  • Organisering av och behov av stöd i klassen (23 och 24).

Frågornas exakta formuleringar återfinns i enkätformuläret till lärare i årskurs 6 (pdf 0,7 MB).

Kodbok

Antalet variabler för varje kohort varierar mellan några hundra upp till ett par tusen. Vissa variabler finns i alla kohorter, andra finns endast i vissa. En del variabler möjliggör longitudinella studier, andra endast tvärsnittsundersökningar. UGU har utvecklat en kodbok i HTML-format för att göra det lättare att hitta variabler. Den visar variabelnamn, till viss del fördelning av variabelvärden, variabeletiketter och värden.

Variablerna nås genom länken nedanför. Frågor om dokumentation besvaras via mejl till dataansvariga bo.nielsen@gu.se och lucas.fischer.madsen@gu.se inom UGU.

Urvalsprinciper

Urvalet drogs år 2020. Urvalsramen bestod av grundskolor (ej sameskolor) som hade elever i årskurs 3 under läsåret 2017/18. Urvalet stratifierades efter typ av skolhuvudman för att säkerställa att ett tillräckligt antal elever i fristående skolenheter blev representerade. I urvalet som drogs år 2020 ingick totalt 9 918 elever.

För mer information om population, stratifiering samt ursprungligt urval hänvisas till dokumentationen över SCB:s longitudinella elevpaneler.

Enkäter 

Elevenkät, åk 6 (vårtermin 2023) (pdf 1 MB)

Vårdnadshavarenkät, åk 6 (vårtermin 2023) 

Lärarenkät, åk 6 (vårtermin 2023)