Disputationer
Här hittar du de som har disputerat vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession under de senaste åren.
Disputationer 2025
Att kommunicera historia
Jessica Rahm, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade den 12 september sin avhandling i ämnesdidaktik med inriktningar med titeln
Att kommunicera historia. Språkliga resurser och kunskapserbjudanden i högstadiets historieundervisning.
- Länk till avhandlingen, Att kommunicera historia. Språkliga resurser och kunskapserbjudanden i högstadiets historieundervisning
- Intervju med Jessica Rahm, Så hjälper språket elever att förstå historia
Educational work beyond carceral logics
Maggie O’Neill, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade den 5 september sin avhandling i pedagogiskt arbete med titeln
Educational work beyond carceral logics—Stereoscopic engagements with educational philosophy and abolitionism
- Länk till avhandlingen, https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/86560
- Intervju med Maggie O’Neill, När kontroll går före det pedagogiska arbetet i skolan.
Vad är viktigt historia?
Cathrine Sjölund Åhsberg, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade den 13 juni sin avhandling i ämnesdidaktik med inriktningar med titeln
Vad är viktigt historia? Att utforska, problematisera, utveckla och synliggöra tankeredskapet historisk signifikans.
- Länk till avhandlingen, https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/86055
- Intervju med Cathrine Sjölund Åhsberg, "Mellanstadieelever utmanar historieberättandet"
Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet
Anna L. V. Lundberg, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade i december 2024 sin avhandling med titeln
Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet.
Länk till avhandling: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/83652