Disputationer
Här hittar du de som har disputerat vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession under de senaste åren.
Här hittar du de som har disputerat vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession under de senaste åren.
Anne-Marie Cederqvist
Seeing the parts, understanding the whole - A technology education perspective on teaching and learning in processes of analysing and designing programmed technological solutions.
Avhandling i fulltext
Intervju om avhandlingens innehåll med Anne-Marie Cederqvist.
Susanne Staf
Skriva historia. Literacyförväntningar och elevtexter i historieämnet på mellan- och högstadiet.
Tuula Maunula
Students’ and Teachers’ Jointly Constituted Learning Opportunities. The Case of Linear Equations.
Eva Borgfeldt
"Det kan vara svårt att förklara på rader” Perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3.
Ola Strandler
Performativa lärarpraktiker
Rimma Nyman
Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom
Katharina Dahlbäck
Svenskämnets estetiska dimensioner- i klassrum, kursplaner och lärares uppfattningar.
David Carlsson
Vad är religionslärarkunskap? En diskursanalys av trepartssamtal i lärarutbildningen
Catarina Economou
”I svenska två vågar jag prata mer och så”. En didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk
Birgitta Berne
Naturvetenskap möter etik: En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik
Miranda Rocksén
Reasoning in a science classroom
Ilona Rinne
Pedagogisk takt i betygssamtal - En fenomenologisk hermeneutisk studie av gymnasielärares och elevers förståelse av betyg
Kari-Anne Jørgensen
What is going on out there? – what does it mean for children´s experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature – landscapes and its places.
Gunnar Hyltegren
Vaghet och vanmakt - 20 år med kunskapskrav i den svenska skolan.
Pernilla Andersson Varga
Skrivundervisning i gymnasieskolan. Svenskämnets roll i den sociala
reproduktionen.
Eva Wennås Brante
Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?
Opponent: Professor emerita Siv Fischbein
Anna-Carin Bredmar
Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet
Kristoffer Larsson
Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs 9.
Anna-Lena Lilliestam
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande.
Magnus Levinsson
Evidens och existens. Evidensbaserad undervisning i ljuset av lärares erfarenheter.
Annika Lilja
Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev.
Ulla Andrén
Self-awareness an self-knowledge in professions: Something we are or a skill we learn.
Eva West
Undervisning och lärande i naturvetenskap – elevers lärande i relation till en forskningsbaserad undervisning om ljud, hörsel och hälsa.
Maria Reis
Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande
Opponent: fil dr Lisen Häggblom, Åbo Akademi, Vasa, Finland
Åse Hansson
Ansvar för matematiklärande: Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
Opponent: Professor Johan Lithner, Umeå universitet
Cecilia Kilhamn
Making Sense of Negative Numbers
Opponent: Lektor Jeppe Skott, Aarhus
Angelika Kullberg
What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics