Göteborgs universitet

Disputationer 2025

 

Att kommunicera historia

Jessica Rahm, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade den 12 september sin avhandling i ämnesdidaktik med inriktningar med titeln 

Att kommunicera historia. Språkliga resurser och kunskapserbjudanden i högstadiets historieundervisning.

Educational work beyond carceral logics

Maggie O’Neill, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade den 5 september sin avhandling i pedagogiskt arbete med titeln 

Educational work beyond carceral logics—Stereoscopic engagements with educational philosophy and abolitionism

Vad är viktigt historia?

Cathrine Sjölund Åhsberg, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade den 13 juni sin avhandling i ämnesdidaktik med inriktningar med titeln 

Vad är viktigt historia? Att utforska, problematisera, utveckla och synliggöra tankeredskapet historisk signifikans.

Disputationer 2024

Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet

Anna L. V. Lundberg, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession försvarade i december 2024 sin avhandling med titeln

Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet.

Länk till avhandling: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/83652

Disputationer genom åren

Två disputerade berättar om sin avhandlingar

Navigate to video: Margaretha Häggström om undervisning i naturmiljö
Video (2:33)
Margaretha Häggström om undervisning i naturmiljö
Navigate to video: Kassahun Weldemariam om ett annat sätt att se på hållbar utveckling
Video (3:28)
Kassahun Weldemariam om ett annat sätt att se på hållbar utveckling