Länkstig

Ewa Skantz

Om Ewa Skantz

Forskning

Ewa Skantz disputerade 2018 med avhandlingen Children’s collaborative technology-mediated storymaking. Instructional challenges in early childhood education. Syftet med avhandlingen var att inom ramen för förskoleklassens institutionella praktik undersöka aktiviteter där sexåringar instrueras att kollaborativt berätta med digitala verktyg. Avhandlingens intresse riktas främst mot samspelet mellan eleverna, lärarna och de digitala teknologierna samt andra kulturella verktyg och erfarenheter eleverna använder sig utav.

Ett forskningsintresse är således hur digitaliseringen förändrar villkoren för kommunikation, undervisning och lärande i de tidiga skolåren. Det inkluderar multimodalt textskapande i den tidiga läs- och skrivundervisningen med särskilt fokus på elevers språkliga uttryckssätt, interaktion och kunnande. Ett annat intresse riktar sig mot lärares professionella digitala kompetens.

Ett nyvaknat forskningsintresse är havsmedvetenhet (ocean literacy) och marinpedagogik.

Ewa har deltagit i forskningsprojekt:

En praktiknära fortbildningsmodell. Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens, finansierat av ULF (2019-2020)

Lärares professionella digitala kompetens [Advancing teacher professional digital competence], finansierat av Vetenskapsrådet (2020-2023)

Curriculum ocean literacy alignment (COLA). Ofinansierat.

Hon ingår i nätverk som Göteborgsgruppen (inom IT och lärande), TIMDA (Text, Information and Multimodality in the Digital Age network - blogg), Centrum för hav och samhälle (GU), Marina nätverket för vattenpedagogik

Undervisning

Ewa undervisar på det internationella masterprogrammet för IT och lärande, magisterprogrammet IT och lärande samt i förskollärarprogrammets språkkurser. Hon handleder studenter på grund och avancerad nivå liksom doktorander.

Nyckelord

digitalisering, literacy, digital kompetens, interaktionsanalys, sociokulturell teori, skola, ocean literacy, marin science education (marin pedagogik)